به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در تماس با رئیس سازمان حج و زیارت که در عربستان حضور دارد، بر پیگیری جدی برای بازگشت علیاکبر رائفیپور تاکید کرد.
در اطلاعیه وزارت ارشاد آمده است که «محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر لزوم رفع مشکل ایجاد شده برای رائفیپور عنوان کردند که رایزنیهای بیوقفه برای بازگشت این چهره فرهنگی به کشور در حال انجام است».
علیاکبر رائفیپور برای انجام مناسک حج به عربستان سفر کرده بود که هنگام بازگشت در فرودگاه، از خروج او جلوگیری شد.
انتهای پیام
رائپور جوان سخنگوی پر نفوذ کیست
۱۳۶۳) مدرس ایرانی و نظریهپرداز توطئه است که به دلیل سخنرانیهای جنجالی خود در دانشگاهها دربارهٔ دینها و فرقهگرایی، آخرالزمان، مهدویت، شیطانپرستی، فراماسونری و توطئه پرآوازه است.[۲][۳] وی خود را مشاورگر به نهادها در زمینههای منجی آخرالزمان، دینها و فرقه، صهیونیسم و همچنین پژوهشگر رسانه و کادر دانشگاهی معرفی میکند. وی بنیانگذار مؤسسه مصاف است که مخفف «مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری» است.[۳] به ادعای خودش دارای مدرک کارشناسی حسابداری است.[۴] در برخی رسانههای داخلی گاهی از وی در جایگاه پژوهشگر نیز یاد میشود.[۵]
سخنرانیها
به گفتهٔ برخی مردم و رسانهها، ادعاها و دیدگاههای وی، از سند علمی بیبهره میباشند.[۶] رائفیپور هرساله از امتیاز صدها ساعت سخنرانی در دانشگاههای گوناگون کشور برخوردار است.[۷] وی با سخنرانیها و نظریهپردازیهای خویش در محفلهای جورواجور در رابطه با شیطانپرستی، فراماسونری، صهیونیسم و مهدویت[۶] و مواردی از این دست، به یکی از چهرههای شناختهشده در میان علاقهمندان به این مبحث تبدیل گشت.[۸] رائفیپور سخنرانیهایی در نقد علوم اجتماعی و مبحثهای اقتصادی نیز دارد.[۲][۹][۱۰]هماکنون گسترهٔ سخنرانیهای وی به همگی علوم سرایت پیدا کردهاست. خود رائفیپور بیشتر گفتههایش را ناشی از مطالعهٔ خودش میداند.[۶] او اصطلاح «علم نافع» را برای گفتن آنچه بهدنبالش است، بکار میبرد.[۶] ولی از نگاه منتقدان، او آنقدر علمی صحبت نمیکند که بتوان با زبان علم پاسخش را داد، از این رو، منتقدان، گفتههای او را یافتهها و بافتههای فاقد اعتبار میدانند. منتقدان، با بررسی سخنرانیهای او میگویند که بخش بزرگی از اطلاعات رائفیپور در حوزه بینالملل، برگرفته از جستجو در اینترنت است و او توانایی عجیبی در وصلهوپینه کردن موضوعات از هم گسیخته را دارد.[۶]ادعاهایی شبیه ادعاهای وی همواره مطرح میشوند و از شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره مردم مورد قضاوت قرار میگیرند.[۷]
اظهارنظرها و سخنرانیهای رائفیپور عموماً در شبکههای اجتماعی واکنش ایجاد میکند. وی از پرمخاطبترین مروج خبرهای ساختگی و نظریههای توطئه در میان جوانان معروف به «حزباللهی» است.[۱۱] منتقدان وی براین باورند که او «چندان علمی صحبت نمیکند که بتوان با زبان علم پاسخش را داد» و گفتههای او را، یافتهها و بافتههای فاقد اعتبار میدانند.[۳][۶] منتقدان وی، روش استدلال وی را، بیانِ با اعتماد به نفسِ «خبر» های به کلی ساختگی به عنوان واقعیتهای بدیهی میدانند؛ آن هم در جمعیتی آنچنان زیاد که مخاطب اگر بخواهد هم فرصت درستیسنجی آنها را ندارد.[۱۱]
در آبان ۱۳۹۹، در جریان همهگیری کروناویروس در ایران رائفیپور در جشنی چند هزار نفری در مشهد شرکت و سخنرانی کرد. این جشن در شرایطی برگزار شد که مراسم عمومی به خاطر شیوع ویروس محدود و ممنوع بود؛[۱۲]وی در پاسخ به این مطلب گفت: مجوزهای لازم برای این مراسم اخذ شده بود.[۱۳]
ادبیات
«خرحزباللهی»، «سگسکولار»، «سلبریدی» و «غربگدا» از واژگانی است که رائفیپور در خطاب با دیگریِ خود از آنها بهره بردهاست.[۱۴] از ادبیات تهاجمی و خشن رائفیپور در ستیز با دیگران، به عنوان یکی از دلایل نبود گرایش در دیگران برای نقد وی اشاره میشود.[۱۵]
هواداران
به نوشته خبرگزاری ایسنا، رائفیپور هرگز در راه خلق ادعا و جملههای عجیب تنها نیست.[۷] روزنامه اصولگرایفرهیختگان در اردیبهشت ۱۳۹۹ نقدهایی دربارهٔ رائفی پور منتشر کرد.[۱۶] روزنامه فرهیختگان مینویسد که او در میان طیف انقلابی، هواداران بسیاری دارد.[۱۷] وی توانسته با تریبونهایی که داشته توجه جوانان و نوجوانان را جلب کند،[۱۸] ولی نقدهای تندی متوجه عملکرد وی شدهاست.[۱۹] روزنامه فرهیختگان براین باور است که «سادهانگاری مسائل، بهدنبال نشانهها و دستهای پنهان گشتن، آخرالزمانی دیدن همه موضوعات، شلوغ و پراکنده بحث کردن، تقسیم طرفین مسائل به خیر و شر مطلق» نمیتواند مخاطبان خوبی پرورش دهد.[۲۰] این نوشتهها در خبرگزاری تسنیم نیز با رویکردی تاییدآمیز بازنشر شدهاست.[۲۱] این نوشتهها در راستای حذف او از اصولگرایی گزارش شدهاست.[۲۲]
القاب
هواداران رائفیپور به او لقب «استاد» دادهاند.[۶] وی از خود همچون یک «آنتی صهیونیسم» یاد میکند.[۲۳]خبرگزاری ایسنا از رائفیپور به عنوان نوستراداموس زنده ایرانی یاد کردهاست که نیازی هم به توضیح دادن در مورد ادعاهایش نمیبیند.[۷]
جنبش مصاف
رائفیپور خود را پژوهشگر عرصهٔ آخرالزمان و صهیونیزم و حوزهٔ رسانه و مدرس دانشگاه و صاحب پژوهشگاه مصاف معرفی کردهاست.[۱۸] او مؤسسهای به نام مؤسسهٔ مصاف ایرانیان تأسیس نموده و مدیریت آن را بر عهده دارد.[۹]
مسئله او در گام اول ترسیم مصاف به موسسهای در قامت یک دولت با راهکارهایی برای همهچیز بود؛ موسسهای که به اعتقاد او تافتهای جدا بافته بود.[۲۴]
وی در بهمن ۱۳۸۹ «مؤسسهٔ مصاف ایرانیان» و سایت تحلیلی پژوهشی «جنبش مصاف» را در راهبرد همین مؤسسه راهاندازی نمود. مصاف مخفف عبارت مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری است.
مؤسسه مصاف واحدهایی از این قبیل دارد: «واحد مهدویت، واحد معماری و شهرسازی، واحد سیاسی و دشمنشناسی، واحد امنیت غذایی، واحد موسیقی، واحد اقتصاد، واحد فرق و ادیان، واحد آموزش رسانه، کانال مصاف، واحد سلامت، واحد بینالملل و واحد خانواده».[۲۵]
این شائبه مطرح شده بود که مؤسسه «مصاف»، که تظاهر میکند یک اندیشکده مستقل متعلق به بخش خصوصی است، در اصل و غیرمستقیم بازوی «نهادی خاص» است که با پوشش کار فرهنگی- اندیشه ای، خط وربط خاصی را پیش میبرد.[۲۶] منابع مالی این مؤسسه مشخص نیست.[۲۷]
رابطه با انکار هولوکاست
وقتی مارک وبر از منکرین هولوکاست و مدیر مؤسسه بازبینی تاریخی در سال ۲۰۱۲ به ایران سفر کرد،[۲۸] رائفیپور یک سخنرانی برای او ترتیب داد.[۲۹]
نجات احمد متوسلیان
رائفیپور ایدهپرداز یک بازی رایانهای با مضمون نجات احمد متوسلیان از زندان اسرائیل بود.[۳۰]
اهدای خون مسلمان شیعه
مؤسسه مصاف از سال ۱۳۹۵ شمسی با تشکیل کمپین «اهدای خون مسلمان شیعه» تلاش دارد تا «فرهنگ اهدای خون در روز عاشورا» جایگزین «مراسم قمهزنی» شود و همچنین اهدای خون تا روز اربعین ادامه یابد.[۳۱]این پویش با زبانهای مختلف در شبکههای مجازی ساخته شدهاست و توانسته کاربرانی را جذب خود کند.[۳۲]
سلاح انفرادی ذوالفقار
رائفیپور رونمایی از سلاح انفرادی «ذوالفقار» توسط مؤسسه فرهنگی «مصاف ایرانیان» در روز قدس (۱۳۹۶) را یک پیام فرهنگی توصیف کرد.[۳۳] اگر چه ذوالفقار از نظر ظاهری تا حدود زیادی از روی سلاح بلژیکی SCAR-H کپی برداری شدهاست و نیروهای مسلح ایران هنوز از آن استفاده نمیکنند اما از طرف خبرگزاریها اولین سلاح هجومی ایرانی با قابلیت تغییر کالیبر معرفی شدهاست.[۳۴]
پاداسکای و شکایت وزارت ارتباطات
در فروردین ۱۳۹۹، مؤسسه مصاف اعلام کرد که یک «سامانه بومی شناسایی و اخلالگر ریزپرندهها یا پاداسکای» ساخت ایران تولید کرده که برای حفظ آسمان کاربرد دارد. بر اساس اظهارات روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این سامانه در مسیریابها اختلال ایجاد میکند و امکان سقوط هواپیماهای غولپیکر مسافربری را ممکن میکند. به گفته سخنگوی روابط عمومی وزارت ارتباطات، این سامانه «خطرناک» است و «در چندماه اخیر نزدیک بود پارازیت GPS یک فاجعه ایجاد کند و منجر به سقوط یک هواپیما در یکی از فرودگاهها شود.».[۳۵]
سید جمال هادیان طبایی زواره، رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات، در خصوص شکایت وزارت ارتباطات از رائفی پور که خبرش از روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شدهاست، گفت: ماجرا اصلاً به این شکلی که روایت شده نبوده و ما از آقای رائفیپور یا هیچ شخص به صورت فردی شکایت نکردیم و اصلاً شکایت ما مربوط به الان نیست.[۳۶] در جوابیه مؤسسه مصاف به این موضوع یکی از سازندگان سامانه گفت برد عملیاتی این سامانه ۷ کیلومتر است در حالی که هواپیماهای مسافربری در ارتفاع بالاتر از ۹ کیلومتر از GPS استفاده میکنند و برای اطمینان از اینکه خطری متوجه پروازهای تجاری نشود با یک سامانه نظارتی مکان پروازهای تجاری بر فراز منطقه را نشان میدهد، اگر پروازی در منطقه وجود نداشت عملیات اخلال را فعال میکند.[۳۷]
فضای مجازی
از جمله فعالیتهای رائفیپور و مؤسسه مصاف، ترندسازی هشتگهای مختلف در رسانههای اجتماعی است. از جمله اینها هشتگ ضد اسرائیلی #Covid1948 بود که در آوریل ۲۰۲۰ در توئیتر پراکنده شد و حسابهای کاربری رائفی پور و مؤسسه مصاف در توئیتر در پراکنش این توئیت کلیدی بودند. حساب اول رائفی پور در توئیتر مسدود شده، اما از آن زمان حسابهای دیگری به نام او ظاهر شدهاست.[۳۸] رائفیپور از این که یک سازمان حکومتی بابت هشتگی که او و گروهش دربارهٔ قاسم سلیمانی در فضای مجازی ترند کردهاند از بودجه عمومی پول گرفتهاند انتقاد کردهاست.[۳۹]
دیدگاهها
رائفیپور تاکنون در زمینههای مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به ابراز نظر پرداختهاست. نظرات رائفی پور در فضای مجازی بازتاب داشتهاست.[۴۰]
در زمینههای سیاسی، رائفیپور در زمرهٔ سخنرانان حکومتی تلقی میشود. او سید ابراهیم رییسی نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ ایران، را یاور شبهنگام فقرا توصیف کرد که تلاش در مشابهت سازی آن با داستانهای امام اول شیعیان دارد.[۴۱] پس از حمایت تتلو از رئیسی در این انتخابات، علی اکبر رائفیپور در حمایت از او در نامهای سرگشاده اعلام کرد که به حال تتلو غبطه میخورد زیرا که او معیار تشخیص حق از باطل است.[۴۲]
رائفیپور همچنین پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و در زمانی که نظرسنجیها هیلاری کلینتون را جلو نشان میدادند، بیان کرد چهار سال است در سخنرانیهایش میگوید رئیسجمهوری بعدی آمریکا یک زن است و آمریکاییها برای «بازی با افکار جهانی» یک زن را به ریاست جمهوری میرسانند. با وجود این قبیل پیشبینیهای نادرست، او قادر بودهاست صدها سخنرانی در دانشگاههای ایران برگزار کند.[۷]
از جمله دیدگاههای مذهبی رائفیپور این است که او تشکیک در وجود حرم زینب در دمشق و تشکیک در وجود دختری سه ساله به نام رقیه برای حسین بن علی را کار «استکبار جهانی» دانسته تا شیعیان از دولت سوریه دفاع نکنند. این سخنان وی با انتقاد علی مطهری نایب رئیس مجلس روبهرو شد.[۴۳][۴۴]
او شلوار «جین» را برآمده از مفهوم جن و کفش پاشنهبلند را نماد سُم جن دانستهاست.[۴۵][۴۶][۴۷] رائفیپور، نوشتههای روی برخی تیشرتها را «شعارها و وردهای شیطانپرستی» خوانده بود، که این موضوع دستمایه طنزی از سید ابراهیم نبوی شد.[۴۸]
از جمله دیدگاههای اجتماعی رائفیپور اعتقاد به تأثیر رسانههای غربی در افزایش آمار طلاق در ایران است. او شبکههای ماهوارهای فارسیزبان را راهاندازی شده از سوی صهیونیستها میداند و معتقد است که این شبکهها با نمایش فیلمهایی با مضامین روابط نامشروع، سقط جنین، خیانت زن و شوهر به یکدیگر، فرزندان نامشروع و رابطههای جنسی قبل از ازدواج سعی در عادیسازی این رفتارها در بین مردم ایران دارند. وی مخالف و منتقد فمینیسم است.[۴۹]
وی عقیده دارد کشوری به نام گوگوریو وجود نداشته و ساختگی است و همچنین به دلیل اسپانسری شرکت گوگل این نام برای کشوری جعلی انتخاب شدهاست. همچنین وی بیان میدارد محتوای فیلم بهطور نامحسوس اشاره به قوم یهود و تلاش آنان برای یافتن سرزمین موعود دارد. رائفی پور انیمیشن مینیونها را در راستای تبلیغ داستان مهاجرت یهود و سردرگمی آنان تا زمان یافتن منجی تلقی میکند. از جمله نظریههای او این است که هدف ساخت کارتونهای تام و جری میکیماوس والت دیزنی محبوب کردن یهودیها بودهاست. به اعتقاد او همه شخصیتهای خوب کارتونها کلاه یهودی دارند.[۵۰]
رائفیپور ارج و قرب عید غدیر را در تضاد با عید نوروز میداند و معتقد است عید نوروز یک تشریفات بیفایده است که به مناسبت اتفاقی بیمعنی یعنی آمدن بهار شکل میگیرد و «زمستون میره بهار میاد خب حالا بیاید به درک!» او معتقد است عید حقیقی عید غدیر است و عید نوروز چیزی جز صله ارحام و تمیز کردن خانهها نیست.[۵۱]
انتشار ویدیویی جنجالی از اومبنی بر شوخی جنسی اهل بیت انتقاداتی از او را برانگیخت.[۵۲][۵۳]
- نویسنده : قیام خوراسانی
- منبع خبر : ایسنا