به گزارش خبر گزاری KABR
براساس پیامی که از سوی این جبهه روز دوشنبه، ۲۱ حوت/اسفند، منتشرشده، در صورتی که گروه طالبان بر اشغال شان پایان ندهند دوباره به لانه های اصل خود کوه های سلیمان نروند
نیروهای سازمان آزادی بخش خراسان تا پایان اشغال به عملیات نظامی چریکی خواهد گسترش می دهد کرد.
فرمانده بهرام گور از فرماندهان ارشد سازمان آزادی بخش خراسان
او گفته است اقدامات تحریکآمیز گروه طالبان مانند آزار و اذیت، برخوردهای غیرانسانی و خشونتآمیز علیه افراد ملکی به ویژه بانوان» را مشاهده می کنیم که ، پاسخ نظامی برای این گروه را خواهد داداو گفته است اقدامات تحریکآمیز گروه طالبان مانند آزار و اذیت، برخوردهای غیرانسانی و خشونتآمیز علیه افراد ملکی به ویژه بانوان» را مشاهده می کنیم که ، پاسخ نظامی برای این گروه را خواهد داد
این جبههی مخالف گروه طالبان اضافه کرده
در جریان ماههای اخیر حملات چریکی بر قرارگاهها و پاسگاههای طالبان در چندین استان انجام داده است اما رسانه های مزدور و هم سو فعالیت های این جبهه را کتمان کرده و نشر و پخش نمودن
این فرمانده ماه مبارک رمضان را به مردم متدین و مسلمان خراسان آریا مبارک گفته و او از خداوند خواستار اتحاد و سرفرازی با هوبت خراسانی با افتخار دوباره مردم ما در سرزمین ما خراسان بزرگ با نام مبارک خراسان آرزو کرد.
فرمانده بهرام گور گفت ما میدانیم مردم ما زندگی سخت و پر از مشکلات گوناگون را رو بر روی هستند و روز های سخت را نظر به هم ریختن دولت های مزدور و به روی کار آمدن دولت مزدور دیگر که ریشه به جنایت و خیانت دولت قبلی دارد
و به چهره اسلام برای حفظ نام جعلی و اهداف قومی روی کار آمده مشکلات را چند برتر بر ساخته و مردم ما روز های سخت را تجربه می کنند.
او وعده داد ما فدائیان شما ملت خراسان بزرگ هستیم
او در ادامه هم دردی ها از برادران خراسانی که صاحب اقتصاد بهتر هستند خواهش میکنیم که به برادران و خواهران خراسانی ما که از نظر اقتصادی ضعیف هستند هم کاری و همدری کنند تا در این ماه امتحان و عبادات به خداوند با این خدمات به هم وطنان مان و رسیدگی به مشکلات شان در زندگی کمک کنندگان خداوند برکت فروان در مال و عمر و زندگی شان می افزاید .
فرمانده گفته یک نقطه مهمم را خراسانیان عزیز باید متوجه گردند که ما برای مردم خود خراسانیان و آزادی سرزمین نیاکان ما خراسان مبارزه می کنیم و این مبارزه را در عمق باور و عبادات خود جای دادیم و در نماز ها با نام خراسان دعا و از خداوند با نام خراسان برای مردم خراسان آرزو می کنیم
پس از تمام هم وطنان خراسانی خود خواهشمندیم
در این ماه مبارک رمضان کوشش کنند با ذهن و جسم و گفتار خودرا با نام خراسان آشنا گردانند
و دعا هارا به نام مردم خراسان ، مرد و زن خراسان و خرد و بزرگ خراسان از نام های که مربوط بر ما نمی شود جدا دعا کنند و از خداوند با نام خراسان خواستار آرزو ها گردند تا دیگر عبادات شان به جعل و دروغ و افتخارات بی معنی ضایع نگردد
رستم پهلوان :
و همچنان رستم پهلوان از دیگر فرماندهان سازمان آزادی بخش خراسان برای مردم رنج کشید و غم دیده خراسان آریا اتمنان داد که تا آزادی کامل خراسان و شکوه دوباره سرزمین نیاکان ما خراسان بزرگ به صفت یک مسلمان واقعی به مبارزه مسلحلانه خود علیه دزدان هویت فرد فرد ملت خود ادامه خواهد داد
هدف از این مبارزه از نظر سیاسی ، اجتماعی و نظامی به قسم طراحی و هدفمند است که سال ها خراسانیان ما در انتظار و آرزوی جبهه با نام نشان جدا از افتخارات قومی بوده اند
که هویت ، شخصیت ، امنیت ، اقتصاد ، منطقه و آزادی انسانی و شهروندی شان را کامل از افتخارات جعلی و تسلیم برا آن جدا بسازد
که ما رزمندگان سازمان آزدی بخش خراسان که بخش نظامی انقلابیون خراسان هستیم با شناخت از هویت خراسانی و با افتخار به نام خراسان به خداوند سوگند یاد کردیم که در این راه مقدس و آرزو های مردم مسلمان رنج دیده خود مبارزه می کنیم.
او گفت آرزوی ما برای ملت و جوانان خراسانی سرزمین ما خراسان بزرگ آزاده صاحب عزت افتخار و اقتصاد پیشرفت در بین کشور های جهان مثل گذشتگان است
که با سرفراز و دلیر در فضای آزدی انقلاب شکوهمند خراسان به پیشرفت های زندگی بهتر و با امکانات خواسته خود شان به اندازه کشور های جهان دست پیدا کنند
و جوانان با آشنايی به هویت خراسانی و افتخار به نام خراسان به بسیار آسان متوجه راه پیشرفت علمی و اقتصادی و تلاش ها برای به دست آوردن آرزو ها با انقلاب نام خراسان همگام می شوند
با اینکه می بنیم انبوه ی جوانان قاطع با شناخت از هویت خراسانی خود با پیروی از انقلاب مردمی خراسان و معرفی آن در تلاش همبستگی ملی زیر چتر ان فدا کاری می کنند
ولی باز هم به خود شناسی ملی و فرد فرد ما ضرورت است تا به تاریکی سیاست و نظام قومی اشغالگرای پایان دهیم
ما برای داشتن یک سرزمین صاحب تاریخ و فرهنگ و اقتصاد و سیستم امنیتی و نظامی و سیاسی در منطقه باید فرد فرد ما از تبلیغات و رهنمای های سازمان آزدی بخش خراسان که بنیانگذار انقلاب خراسان است و ما سپاهیان این راه مقدس تک تک ما صادقانه در داخل و خارج با امکان کم فدا کاری می کنیم لطفا جوانان به نفع خود و آینده سرزمین خود از این نیروی آینده ساز استفاده کنند.
فرمانده : هداف از خدمت ما به ملت عزیز ما
شما خراسانیان عزیز این است که در هر کشور دنیان زندگی می کنید و یا در داخل خراسان
بیدار هشیار ، مستقل و شخصیت آزاده با نام خراسان و افتخار به نام خراسان داشته باشید تا در میان همدیگر اجتماعات خودرا تقویت ببخشید
و ماه مبارک رمضان شریف را به تمام شما خراسانیان عزیز تبریک می گویم
و از خداوند خواهان حل مشکلات اقتصادی و غیر مشکلات که دارید هستیم. رزمندگان انقلاب خراسان سازمان آزادی بخش خراسان
KLPP KHURASAN P L P .
آخرین مشعل»: خواهرانی که از زیر برقع برای آزادی در افغانستان میخوانند
- نویسنده, کاوون خموش
- شغل, بیبیسی ۱۰۰ زن
- Twitter,
دو نیم سال پیش که جهان شاهد بازگشت طالبان به قدرت بود، دو خواهر در کابل مثل میلیونها زن در افغانستان از نزدیک شاهد بودند که حکومتی جدید پیش چشمان شان عرصه را بر آنها تنگ میکند.
همانطور که طالبان به سرعت قدرت را به دست میگرفت، دو خواهر هم لحظهای درنگ نکردند. آستین بر زدند و مخفیانه و با استفاده از قدرت صدای خود تصمیم گرفتند در برابر گروه طالبان بایستند.
آنها خطر بزرگی به جان خریدند و در شبکههای اجتماعی حرکتی به نام «آخرین مشعل» راه انداختند.
«این [ترانه] را میخوانیم، ولی سر مان را به باد میدهیم.» این اولین جملهای بود که در شروع نخستین ترانه آنها شنیده شد. ترانه اول آخرین مشعل، چند روز پس از به قدرت رسیدن طالبان در قالب یک ویدیوی ضبط شده در شبکههای اجتماعی پخش شد.
این ترانه در اوت ۲۰۲۱، تنها چند روز پس از تسلط طالبان منتشر و به سرعت در فیسبوک و واتس اپ دست به دست شد.
این دو خواهر در اقدامی نمادین و برای پنهان کردن هویت خود از برقع استفاده کردند و بدون هیچ سابقهای در موسیقی، دیری نگذشت که به یکی از صداهای اعتراضی بر علیه گروه طالبان تبدیل شوند.
شقایق (که نام واقعی او نیست)، خواهر کوچکتر میگوید: «مبارزه ما درست زیر پرچم طالبان و علیه طالبان آغاز شد. ما قبل از به قدرت رسیدن طالبان حتی یک خط شعر هم ننوشته بودیم، این کاری است که طالبان برای ما درست کرد.»
«ياد آن روز گرامى كه قفس را بشكافم»
برای طالبان حدود ۲۰ سال زمان گرفت تا پس از جنگی خونین به قدرت بازگردد، ولی ۲۰ روز نگذشت تا نشان دهد افغانستان زیر سلطه طالبان چگونه کشوری خواهد بود.
تحمیل قوانین سخت شریعت اسلامی بر زندگی روزمره و محدود کردن دسترسی زنان به تحصیل از اولویتهای آنها بود. زنان در کابل و دیگر شهرهای بزرگ، زنان برای اعتراض به خیابانها آمدند، اما با سرکوب شدید مواجه شدند.
شقایق میگوید: «زنان آخرین نور امیدی بودند که دیده میشد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در کنار آنها به مبارزه خود ادامه دهیم و به خود جرات دادیم تا گروه مان را آخرین مشعل یا آخرین روزنه نور بنامیم.»
خواهران به زودی ترانههای دیگری منتشر کردند و مثل ترانه اول، از زیر چادری آبیرنگ به آوازخوانی اعتراضی ادامه دادند.
یکی از نخستین ترانههای آخرین مشعل بر اساس شعر معروفی از نادیه انجمن، شاعر فقید افغانستان، خوانده شد.
«چه بگویم سخن از شهد، که زهر است به کامم
وای از آن مشت ستمگر که بکوبیده دهانم
یاد آن روز گرامی که قفس را بشکافم
سر برون آرم از این عزلت و مستانه بخوانم»
نادیه انجمن در اولین دوره تسلط طالبان در سال ۱۹۹۶ از صداهای اعتراضی بر علیه گروه طالبان بود. در آن دوره نیز زنان و دختران از کار و تحصیل ممنوع شده بودند.
نادیه انجمن و دوستانش مکتبی زیرزمینی به نام سوزن طلایی راهانداخت و تبدیل به مرکزی شد که دختران به بهانه خیاطی آنجا جمع میشدند ولی در واقع کتاب میخواندند. آنها هم از برقع آبی استفاده میکردند که در افغانستان به چادری معروف است.
مشعل (نام مستعار) خواهر بزرگتر، برقع را یک «قفس متحرک» مینامد.
او میگوید: «چادری به سنگی میماند که طالبان ۲۶ سال پیش به صورت زنان افغانستان انداختند و حالا با برگشت شان، دوباره همین سنگ را به سر زنان زدند. ما خواستیم از همین سنگ، سلاح ساخته باشیم و در برابر محدودیتی که بر ما وضع کردند ایستاد شویم. این چادری در واقع برای ما هویت یک قبرستان را دارد. این نمادی از قبرستان آرزوهای مرده زنان افغانستان است که ما میپوشیم.»
آخرین مشعل، تاکنون تنها هفت آهنگ منتشر کرده است که هر کدام به طور گسترده در میان زنان سراسر کشورشان پخش شده است.
شقایق میگوید در ابتدا از سرودههای شاعران دیگر استفاده میکردند، اما به جایی رسیدند که «هیچ شعری نمیتوانست احساس ما را بیان کند»، بنابراین تصمیم گرفتند خودشان متن ترانهها را بنویسند.
مضامین ترانههای شان، محدودیتهای خفقانآور بر زندگی روزمره زنان، زندانی شدن مدافعان حقوق زن و موارد نقض حقوق بشر به دست رژیم طالبان است.
طرفداران آخرین مشعل، با خواندن این ترانهها و انتشار آن در شبکههای اجتماعی با خواهران همصدا شدهاند.
در برخی موارد کاربران با پوشیدن برقع به عنوان لباس مبدل ویدیوهایی از آوازخوانی خود را منتشر کردهاند، و یک گروه از دانشآموزان افغانستان در خارج از کشور ، یکی از این ترانههای آخرین مشعل را را روی صحنهای در سالن مکتب اجرا به طور گروهی اجرا کردند.
موجی که ایجاد شد، درست برعکس آن چیزی بود که طالبان میخواست. گروه طالبان هم به وضع مقررات سخت و سلب آزادی زنان در این مدت ادامه داده است.
یکی از اولین کارهایی که این این گروه پس از به قدرت رسیدن انجام داد، جایگزینی وزارت امور زنان با وزارت امر به معروف و نهی از منکر بود.
وزارت جدید نه تنها پوشیدن برقع را اجباری کرده، بلکه موسیقی را نیز مردود دانسته و گفته این پدیده تلاش دارد «اسلام را ریشه» نابود کند.
ثوابگل، از مقاماتی که در یکی از ویدیوهای تبلیغاتی این وزارتخانه ظاهر شده، گفته است: «ما به مردم هم تفهیم کردیم که خواندن و شنیدن موسیقی بسیار مضر است. موسیقی سبب نفاق، منافقت و دوری از یاد و عبادت خدا میشود. دلیل همه اینها موسیقی است و همه باید از آن دوری کنند.»
و دیری نگذشت ویدیوهایی در شبکههای اجتماعی منتشر شد که نشان میداد ماموران طالبان ابزار موسیقی را میشکستند و آتش میزدند و نوازندگان بازداشت شده را توهین و تحقیر میکردند. در یکی از این ویدیوها نوازندگانی دیده میشود که مردان مسلح ابزار شکسته موسیقی را در از گردن آنها آویزان کردهاند.
«میدانیم چه طور زبانت را از دهانت بیرون بکشیم.»
شقایق و مشعل با ادامه انتشار ترانههایشان از درون خانه خود در افغانستان، خطری بزرگ را به جان میخریدند.
شقایق میگوید شبهای بیخوابی زیادی داشته که فکر میکرده ممکن است طالبان آنها را شناسایی کنند.
مشعل میگوید: «ما تهدیدهای آنها را در شبکههای اجتماعی میدیدیم. بارها دیدیم که نوشتند: یکبار شما را پیدا کنیم، میدانیم چه طور زبانتان را از حلقومتان بیرون بکشیم.»
خانواده شقایق و مشعل با دیدن این تهدیدها تلاش کردند دختران شان را از ادامه کار منصرف کنند.
مشعل: «هر وقت پدر و مادرمان این تهدیدها را میخواندند، میترسیدند و میگفتند شاید بس باشد و این که دیگر باید دست برداریم و منتظر باشیم وضعیت عادی شود… اما ما به آنها میگفتیم، ’ما که منتظر آرامی نیستیم. تا زمانی که آرام شود هستیم. وقتی که آرامی شد بر میگردیم به زندگی عادی خود و درگیر کار و زندگی خود میشویم.‘
این دو خواهر برای حفظ امنیت خود سال گذشته کشور را ترک کردند اما امیدوارند به زودی به افغانستان برگردند.
آینده
سونیتا علیزاده، خواننده حرفهای رپ افغانستان ساکن کانادا، کار گروه آخرین مشعل را ستایش میکند و میگوید که ویدیوهای آنها به دختران زیادی انگیزه میدهد.
او میگوید: «وقتی دیدم دو زن زیر برقع می خوانند، راستش اشک ریختم.»
سونیتا در سال ۱۹۹۶ زمانی که طالبان اولین بار به قدرت رسیدن، به دنیا آمد. خانوادهاش زمانی که او کودک بود، به ایران مهاجرت کرد و بعدتر مادرش سعی کرد او را وادار به ازدواج اجباری کند اما او به کمک موسیقی راه خود را پیدا کرد و نجات یافت. او مانند دو خواهر گروه آخرین مشعل، زنانی را که علیه طالبان تظاهرات کردند، نشانه امید میداند.
یکی از ترانههای خواهران مستقیما به معترضان اشاره دارد:
«رزم تو قشنگ است به فریاد زنانه
تو صاحب این خانه ویرانه تویی تو
عکس من بشکسته در آینه تویی تو»
سونیتا میگوید: «شرایط در حال حاضر در افغانستان بسیار ناامیدکننده است، زیرا ما چندین دهه پیشرفت را از دست دادهایم. اما در میان این همه تاریکی هنوز نوری روشن است. ما افرادی را میبینیم که با هر استعدادی که دارند به مبارزه برخاستهاند.»
بیبیسی همچنین یکی از جدیدترین ترانههای آخرین مشعل را به فریده مهوش، از مشهورترین خوانندگان زن افغانستان که پس از بیش از نیم قرن فعالیت حرفهای، به تازگی بازنشسته شده، نشان داد.
او گفت: «این دو خواننده چهار تا خواهند شد، بعد ۱۰ تا و بعد ۱۰۰۰ میشوند. اگر روزی روی صحنه بروند، من هم کنارشان خواهم ایستاد حتی اگر مجبور باشم با عصا راه بروم، کنارشان خواهم ایستاد.»
طی سال گذشته، سرکوب اعتراضات زنان در کابل شدت گرفته و مقامات حکومتی زنان را از برگزاری تظاهرات منع کرده اند. کسانی هم که این ممنوعیت را نادیده گرفتند سر از زندان در آوردهاند.»
یکی از تازهترین آهنگهای خواهران درباره فعالان زنی است که طالبان آنها را زندانی کرده است و در «وضعیتی توهین آمیز» در بند هستند که دیدهبان حقوق بشر میگوید شرایط سواستفاده در آن وجود دارد.
نام این ترانه «بند و زندان بشکنیم» است.
«موج صوت دخترانه بند و زندان بشکند
این قلم از خون ما شمشیر و کمان بشکند
…
رنگ و رنگدان بشکنیم،
شمشیر و کمان بشکنیم
بند و زندان بشکنیم ما
ما نقاب آدمی ازروی شیطان بشکنیم»
شقایق میگوید: «این اشعار مقدار اندکی از اندوهی است که در دل ماست. دردی که مردم افغانستان دارند، و رنجی که در این سال ها از دست طالبان متقبل شدهاند را نمیتوان در هیچ واژهای گنجاند. هیچ شعری قابلیت انتقال آن را ندارد.
سازمان ملل میگوید که اگر طالبان به سیاستهای کنونی خود ادامه دهد، میتواند مرتکب آپارتاید جنسیتی شود. طالبان پاسخ داده است که شریعت اسلامی را در کشور اجرا میکند و دخالت خارجی در امور داخلی افغانستان را نمیپذیرد.
شقایق و مشعل روی آهنگهای بعدی خود کار میکنند و امیدوارند صدای زنان أفغانستان را بازتاب دهند و از مبارزه آنها برای آزادی و دسترسی به حق تحصیل و کار پشتیبانی کنند: «صدای ما خاموش نمیشود. ما خسته نشدهایم، این تازه شروع مبارزه ماست.»
برای حفظ امنیت این دو خواهر، اسامی آنها در این گزارش تغییر داده شده است.
این گزارش بخشی از فیلم مستند ‘آخرین مشعل: صدای اعتراض زنان افغانستان’ است که از سرویس جهانی بیبیسی پخش میشود.
- نویسنده : قیام خوراسانی
- منبع خبر : KABشبکه های اجتماعی / BBC